Jednoducho to nebude fungovať

Myslím, že každý z nás už vo svojom živote zažil to "nepríjemné" stretnutie, kedy ste prišli do kancelárie vášho šéfa a niečo bolo inak.
Zrazu chýbal úsmev, ale pribudli papiere v jeho ruke. A vám to bolo hneď jasné. Končíte !!!
Jednou z veľkých "tráum" v živote človeka je aj ukončenie pracovného pomeru zo strany zamestnávateľa.
A o to horšie to je, keď boli vaše výsledky výborné a mali ste dojem, že robíte všetko správne.
Ukončenie pracovného pomeru nie je nič príjemné. Človek bojuje s radou emócií, či už je to smútok, strach, hnev a iné.
A toto stretnutie môže byť ešte horšie, ak váš šéf nevie, ako na to.
Povedzme si rovno, ako manažéri sme zažili situáciu, kedy sme jednoducho museli pracovný pomer s nejakým zamestnancom ukončiť. Či už to bolo z dôvodu zmeny v rámci spoločnosti, alebo kvôli tomu, že zamestnanec jednoducho nespĺňal potrebné podmienky a jeho pracovný výkon nebol v poriadku.
A áno, takéto stretnutie je nepríjemné aj pre manažéra, aj keď verím tomu, že zamestnanec si myslí niečo iné.
Žiaden návod na to, ako ukončiť pracovný pomer, nie je správny, pretože akokoľvek sa manažér snaží, druhá strana bude emotívna (ak si teda už dávno neprial ukončenie s "odstupným" :-D).
Ako manažéri však môžeme prispieť k tomu, aby sme toto stretnutie zvládli s profesionalitou a empatiou, a to :
1. buď pripravený - ja som sa vždy držala toho, že keď už prišiel čas na ukončenie pracovného pomeru, musela som si byť istá, že som skúsila so zamestnancom naozaj všetko pre nápravu jeho pracovného výkonu. Jasné, sú zamestnanci, ktorí jednoducho nechcú na sebe zapracovať - s takými sa žiaľ je nutné rozlúčiť. Ale pri zamestnancoch, ktorí chcú na sebe zamakať a zlepšiť svoj pracovný výkon, je vhodné dať šancu a byť mu nápomocný.
Ak už si sa dostal do štádia, kedy si jednoducho presvedčený, že už nie sú ďalšie možnosti, priprav sa na toto stretnutie. Zozbieraj si fakty.
2. buď pripravený na fakty - zozbieraj si fakty a situácie, ktoré viedli k tvojmu rozhodnutiu ukončiť pracovný pomer. Je však potrebné nebyť osobný, nezačínať vety spôsobom "Toto si pokazil...", "Toto si nezvládol..." atď.
3. buď pripravený na úprimnosť - vyhni sa zbytočnému zjemňovaniu alebo naopak tvrdosti. Pomenovať pravdu s rešpektom je prejav profesionality.
4. buď pripravený na emócie a slzy - aj emócie patria do pracovného vzťahu a zvlášť do tohto typu stretnutia. Netreba sa ich báť, každý z nás ich prežíva. Ak sa pri tomto stretnutí zamestnanec rozplače, je potrebné ho nechať vyplakať a ukľudniť sa. Empatia je potrebná.
5. buď pripravený na otázky - zamestnanec sa môže a bude pýtať. Buď preto pripravený na to, že toto stretnutie nebude o tvojom monológu. Priprav sa na transparentné zodpovedanie otázok do takej miery, ako je to len možné.
6. buď pripravený na podporu - ak je to z tvojej strany možné, ponúkni zamestnancovi podporu. Či už je to formou referencií pre budúceho zamestnávateľa, alebo pomoc pri hľadaní novej práce, poskytni podporu.
Ukončenie pracovného pomeru so sebou prináša negatívne emócie, nie je to však úplne negatívna situácia. Niekedy je to najlepšie riešenie pre obe strany. Ľudia rastú, menia sa, hľadajú svoje miesto. A ak sa ukáže, že to nie je "tu a teraz" v tvojom tíme, môže to byť "inde a neskôr" – lepšie pre všetkých.